Jul i förtid

Imorgon är den sista dagen innan vi lämnar vårt hem för att tillbringa vår tid i Danmark, Malmö och Ullared i en vecka. Det känns underligt att det är så nära nu, jag är nämligen inte van vid tanken att lämna vårt hus och och våra älskade katter. Men trots det känns det också så härligt att lämna detta avsides ställe för att variera miljön i något annat land och göra någonting så mot mina dagliga vanor.
   Eftersom jag är borta i en vecka så kan ni räkna ut att jag inte kommer att vara närvarande hos min släkt under jul, därför är det bestämt att vi får en typ av ersättning för det imorgon, precis innan vi åker. Då är dagen vi lämnar våra presenter till varandra och har en rolig tid tillsammans, exakt som en riktig jul ska vara. Mina presenter är köpta och till största delen redo att ges bort, bara en del som inte hunnit paketeras. Nu får jag bara hoppas att en av presenterna kommer på posten imorgon så att jag hinner ge den i tid, men det skulle ändå inte orsaka någon panik eller större skada, jag har nämligen planer som löser problemet som kan komma i vägen. Allting ligger under full kontroll.
   Det kommer att bjudas på mat, och jag kommer att vara en av kockarna. Jag och mamma hade tänkt oss någon god maträtt som köttfärspaj med potatisgratäng, efterrätten blir en stor kladdkaka, som jag fått till uppgift att göra. Förrätten är ännu inte bestämd, men skulle det vara någon ingrediens som fattas så går det att svänga förbi affären och köpa det på vägen hem. Har jag inte tillräckligt med tid att följa med dit så är jag säker på att mamma orkar göra en uppoffring för vår skull. Hon tycker nämligen att det också ska bli trevligt imorgon.


Förhoppningsvis blir det ännu godare än vanlig Felix-paj. Det är ju trots allt ändå godast hemmalagat, eller hur?


Kommentarer
Postat av: Viola

Mums! Maten blev bra idag. Vad sägs om paj med finskuren älgfransyska i gräddsås, kryddat med hemplockad torkad kantarell och små salamibitar. Naturligtvis serverat med ekologiskt fullkornsris.

Att vara mamma åt en matintresserad tjej har gjort att jag återupplever det roliga med matlagning. Borta är den tråkiga slentrianmässiga vardagsmaten. Minns med rysningar tiden vi byggde huset. Usch! Färdiga djupfrysa matlådor, Findus, Dafgårds mm. Helt ok någon enstaka gång, men i månader!!!!!? Tacka vettja Rebbans goda mat. Kramar till dig Rebban!!

2008-12-19 @ 21:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0