Lyckad vårfest

Vårfesten med släkten blev lyckad. Synd var det bara att min gammelmormor Gerd fick ont i ryggen och fick åka hem tidigt... (Vi får hoppas att hon kryar på sig, värken går i perioder.)
   Maten blev lyckad, och förätten och efterrätterna med! En tårta höll på att misslyckas när jag glömde bottnarna i ugnen, men jag och mamma lyckades rätta till problemet. Så allt blev gott! Det visade sig visst att jag varit nervös i onödan.

Tyvärr så blev det inga bilder från festen, för kameran är fortfarande urladdad. Men jag har en bild från internet på en av de tårtor som jag gjorde:

Monika Ahlbergs Oscar II-tårta 
Sådan här tårta (s.k. Monika Ahlbergs Oscar II-tårta) gjorde jag bl.a..
   Det var ett bra recept (så gott att man knappt kunde sluta äta tårtan), men istället för kanderade syrener och mimosor, bladguld och marsipankycklingar så strödde jag över silverkulor och runda marsipanbollar.
   Receptet finns på sidan:
 
http://recept.nu/1.138945/monika_ahlberg/kakor_tartor/agg_mejeri/monika_ahlbergs_oscar_ii_tarta.
   (Receptet rekommenderas verkligen om man har samma smak som mig! Men den är väldigt onyttig, så tänk på det om du bantar eller drar in på fett och socker.)


Till förrätt så åt vi sallad, till vanlig rätt blev det mousaca och till efterrätt blev det Oscar-tårtan och räddningen av tårtan som jag höll på att glömma i ugnen. (Hihi... Vi fick skära bort det hårda på kanterna och göra en egen "specialare" av den.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0