Dagens mat

Ni minns väl att jag skrev att jag skulle bli nyttig i gårdagens inlägg? Jag fortsätter fortfarande att vara det...
   Så här såg dagens mat ut hittills:

 
Frukosten blev havregrynsgröt med blåbär. Tyvärr var det inte så gott (har aldrig varit förtjust i havregrynsgröt), så jag åt inte upp allt. Men det var åtminstone nyttigt, men jag ska ändå försöka komma på någonting gott och nyttigt till imorgon.
   Jag tyckte inte om det så mycket, men det kanske du gör? Jag gillar ju inte havregrynsgröt utan blåbär heller, men för er som gör det kan ju testa på det här någon gång:

Recept:
Blanda 1½ dl havregryn, 2½ dl vatten och valfritt mycket blåbär i en tallrik. Micra i ca 2½ minut. Mosa ev. blåbären med en sked, men låt gärna några hela blåbär ligga kvar. Strö över pumpakärnor och häll i mjölk. Färdigt!


 
Det här receptet var verkligen superenkelt! Och gott också! Man behöver inte ens margarin eller socker för att det här receptet ska smaka gott.

Recept:
Dela ett äpple i skivor, och ta bort det hårta och äckliga i mitten (jag använde en äppelskärare). Strö sedan över kanel och ät!


 
Jag älskar paj, för det smakade gott. Det tyckte pappa också, för han bad mig att göra om receptet senare någon gång.
   Så du vet så ändrade jag lite på receptet, men så här lyder det originala receptet jag följde (men jag har rättat till ett stavfel):

Recept:

Paj på pålägg

 

4-6 portioner

Ugnstemperatur 225 - 200º

tillagningstid 1 timme, 10 minuter

Ingredienser

finns som ekologisk vara3 1/4 dl vetemjöl
finns som ekologisk vara125 g smör, rumsvarmt
 1 msk vatten

Fyllning:

 100-150 g salami
 kassler, eller
 rökt skinka, strimlad
finns som ekologisk vara1 liten rödlök, hackad
finns som ekologisk vara2 tomater, urkärnade, grovhackade
finns som ekologisk vara2 ägg
finns som ekologisk vara2 dl mjölk
finns som ekologisk vara2 dl riven ost
finns som ekologisk vara2 tsk torkad oregano
 1 tsk salt
finns som ekologisk vara2 krm peppar, malen
finns som ekologisk varaev ½ dl pumpafrön, eller
 solrosfrön
finns som ekologisk varaev 1 dl persilja, hackad

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

    

Tillagning

Arbeta ihop vetemjöl, smör och vatten till en deg. Kavla eller tryck ut degen i en form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter, degen ska täcka botten och kanter. Nagga botten med en gaffel och ställ i kylen cirka 15 minuter.


Grädda mitt i ugnen i 225 grader, 10-15 minuter. Fördela salami, kassler eller skinka, rödlök och tomater i det förgräddade skalet. Vispa ihop ägg, mjölk, ost, oregano, salt och peppar.



Häll ner i pajskalet och strö eventuellt på pumpa eller solrosfrön. Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills äggen stannat, cirka 30 minuter. Strö eventuellt över persilja innan servering.


Det här receptet kommer ifrån www.coop.se.
   Ett tips från mig för att göra receptet lite nyttigare är att byta ut 1 dl vetemjöl till grahamsmjöl. Det gjorde jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0