Det viktigaste först

Jag måste erkänna att en del av alla ämnen vi har i skolan faktiskt är helt onödiga att lära sig. Annat vore det om vi faktiskt har nytta av den lärdom vi får. Som ett exempel kan jag nämna ämnet NO. Vad har vi för nytta av kunskaper som elektricitet när vi avslutat skolan?
   Det enda fall då ämnen som det kan vara till nytta är ju för dem som funderar på att gå en liknande linje i gymnasiet, men det borde vara enkelt att låta elever välja NO som ett extra-ämne någon timme per vecka för att se om det är någonting intressant, istället för att låta hela klassen slösa tid vid onödig lära de inte har någon nytta av.
   Men vad jag egentligen vill komma fram till är att det fattas tillräckligt med tid för sådana viktiga ämnen som Textilslöjd eller Hemkunskap, det vi faktiskt kommer att ha behov av efter skolans slut. För just nu vet jag knappt hur man syr, och kan inte ens trä in en tråd till en symaskin. Och Hemkunskap har vi bara, i genomsnitt, varannan vecka. Det räcker inte!
   Det känns synd att alla nödvändiga kunskaper försvinner ur historien, det som man för i tiden hade stort behov av i hela livet. Mat är man t.ex. tvungen att laga varje dag, och ändå har vi mer lära om NO, som vi antagligen inte kommer att behöva ha användning av senare.
   Skulle jag få ge ett tips om ett viktigare ämne i skolan så skulle det vara Barnlära, för det är skrämmande hur dagens undommar ser på barn. Därför vore det viktigt att försöka måla upp den sanna bilden på barn, som inte bara innebär skrik och gråt, utan också värdefull familjekärlek. Och ovanpå det hela vore det också bra att lära ungdomar hur man kan ta hand om ett barn, för så småningom så är det många som skaffar ett eget, och då är det viktigt att vara väl förberedd om hur man ska gå till väga.

   
Barnlära     Elektronik     Att laga sund mat     Sy eller laga kläder
Om jag ställer dig frågan vilken av dessa fyra alternativ som är oviktigast att lära sig, vad skulle du då svara?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0