Är märkeskläder viktigt?

Jag kan börja med att berätta om en artikel jag en gång läste. Den handlade om märkeskläder och arbetande barn i andra länder. Vad hon som informerade oss försökte berätta var att den största delen av våra kläder består av barnarbete. Därför ville hon säga oss att istället bära märkeskläder, för att förhindra att barn utnyttjas. Jag blev påverkad över hennes ord och talade därför med min mamma om saken, eftersom jag är väl medveten om att det vi bär oss inte tillhör något speciellt märke. Hennes ord förblev starkare än texten jag tidigare läst. Hon sa att en stor del av marknadsföringen om märkeskläder är bluff. Många ger budskap om att tillhöra ett speciellt märke (även i Sverige), när så många inte gör det. Därför gör det ingen större skillnad mellan kläder i dagens läge, menade hon. Förutom priset, förståss.
   Många vet vi att märkeskläder i många fall kan anses som modernare eller snyggare än de andra, men är det egentligen någon skillnad mellan ursprung och kvalitet? Kvalitet är ju ändå viktigt om man ska betala stora summor pengar för ett klädesplagg, det tycker åtminstone jag. Men kan man lita på märkeskläder mer än andra? Finns här kanske någon mer erfaren människa som vet (?), för jag har nämligen aldrig annars tyckt att olika märken någonsin spelat någon roll. Jag kan hitta väldigt fina kläder på t.ex. Tradera.com, eller är det viktigt att det kommer ifrån en modern klädbutik? Jag tycker att även att begangnade kläder kan vara snyggt, och det är ju bra för miljön att återanvända det som ännu fungerar.


Är det snyggare och bättre att bära märkeskläder, och måste det komma ifrån nya klädaffärer?


Kommentarer
Postat av: matilda

för vissa är det tydligen viktigt, det visar att man har mycket pengar.?!?!?!? fast man egentligen inte har så mycket

2009-01-10 @ 11:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0