Pölsa i skolan

Ingenting går upp emot svensk hederlig husmanskost!

   Idag bjöds vi, till lunch, på pölsa i skolan, en klassisk "resträtt", gjord av inälvor och mindre fint kött. Men nu har tiderna förändrats, så nu slipper vi käka en röra av tarmar och fettklumpar ifrån kött, för den pölsa vi äter i skolan består bara av fint, gott kött. Jag tyckte åtminstone att det smakade gott, men dessvärre gjorde inte så många andra det... Antagligen för att de inte vill tycka om det, de hade ju fått för sig att det innehöll kött som blivit över ifrån andra tidigare köttmaträtter. Men det har det inte.
   Tidigare har jag praoat på Centralköket, där all vår skolmat tillverkas. Där berättade de anställa att det bara var en myt att skolmaten innehöll sådana ingredienser som ofint kött, och dem tror jag på (också för att jag var med under matlagningen, då de lagade pölsa).

 
Vad jag däremot inte kan garantera är att pölsan i butiker är fria ifrån inälvor, de anställda i Centralköket varnade mig nämligen för att inte lite på dessa produkter.

 
(Denna bild är tagen från internet.)
   Så här kan pölsa se ut (den gråfärgade massan). En stor del till det dåliga ryckte pölsan fått beror nog på utseendet, många har svårt att äta mat som inte ser god ut. Inbillning kan faktiskt få utseendet att påverka smaken. Själv tycker jag faktiskt att den här maten ser god ut, men jag skulle gärna äta potatis till...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0