Smörklumpar i mjölken

Idag köpte vi en ny mjölksort, Arla Gammeldags mjölk. Den skulle vara fetare, eftersom den inte var homogeniserad (vad nu det betyder). Det lät i varje fall gott, så vi tyckte det vore en rolig grej att prova på att smaka den.
   Ikväll smakade vi på den. Mitt första intryck var "Eeeehhh??", då jag upptäckte att en mjölkklump fastnat på min läpp när jag drack. Jag spottade ut den och vände mig mot mamma, som också sett klumparna.
   "Konstigt" var det, för datumet hade inte heller gått ur datum. Så den enda logiska förklaringen är att mjölken, på vägen hit, har ruskats runt så väldigt att den bildat en del smör inuti förpackningen. Ingen av oss vågar smaka om det är smör eller inte, så det lämnar jag åt dig att tänka ut din egen åsikt. Men själv så är jag ganska övertygad om att det är förklaringen.
   Ni ska veta att mjölken, i övrigt, smakade gott. Det är bara den långa bilfärden hit som gjort den dålig, så provsmaka den gärna. Den var ju god, så man kan ju enkelt sila bort klumparna i så fall man får med sådana.





God, men synd var det att den höga fetthalten gjort den känslig för guppiga bilvägar, för den innehöll smörklumpar när vi drack den idag. Du vet ju att grädde blir till smör om man vispar den för länge.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0